Vad är skillnaden mellan förtroendetid och reglerad tid?
Hej,
Jag är ferieanställd och är ny som lärare. Jag behöver få veta hur jag ska förhålla mig till min arbetstid när det gäller förtroendetid respektive reglerad tid. Vad gäller?
Tack.
Karin
Jag är ferieanställd och är ny som lärare. Jag behöver få veta hur jag ska förhålla mig till min arbetstid när det gäller förtroendetid respektive reglerad tid. Vad gäller?
Tack.
Karin
Följ inlägget
3
följare
Vad bra att du hör av dig och frågar!
Som ferieanställd lärare har du en årsarbetstid att förhålla dig till. Den är uppdelad i reglerad- schemalagt tid som arbetsgivaren styr över och förtroendetid som du styr över själv.
Inom den reglerade arbetstiden ska allt som är bundet arbete rymmas, även kompetensutveckling. Det kan till exempel vara undervisning, rättning av nationella prov och föräldramöten. Fördelningen av arbetstiden bestäms i dialog mellan rektorn och varje anställd.
Förtroendearbetstid är all den arbetstid för en ferieanställd som inte är reglerad.
Förtroendearbetstiden är avsedd för enskilt för- och efterarbete, spontana elev- och föräldrakontakter samt viss egen utveckling.
Hur många timmar årsarbetstiden, den reglerade tiden och förtroendetiden är kan variera beroende på vilket kollektivavtal som gäller för den aktuella anställningen.
Läs gärna mer om ferieanställning
Kontakta oss gärna för att få veta vad som gäller för just din anställning.
Ring oss på telefonnummer 077-515 05 00 eller kontakta oss via kontaktformuläret
Vänliga hälsningar
Då undrar jag om betygssättning, inte sammanställa bedömningar till ett summativt betyg, utan att faktiskt skriva in betyg och kommentarer (på elever som är underkända) i systemet. Ska detta ske på förtroendetiden?
Mvh Johanna
Ditt schema över den reglerade arbetstiden ska följa avtalet och alla arbetsuppgifter som rektorn styr över ska rymmas i den ramen. Gör de inte det måste något tas bort eller minska i omfång. Rektor kan inte bestämma att de ska utföras på annan tid.
Förtroendearbetstiden ska användas för ditt enskilda för- och efterarbete, spontana elev- och föräldrakontakter och viss egen kompetensutveckling.
Arbetsgivaren leder och fördelar inte arbetet under förtroendearbetstiden. Din rektor kan alltså inte hänvisa arbetsuppgifter som borde hinnas med under den reglerade arbetstiden till förtroendearbetstiden.
Du som arbetstagare har arbetsgivarens förtroende att göra en professionell bedömning av innehållet och av var och när du ska förlägga förtroendearbetstiden.
Arbetsgivaren har dock rätt att förvänta sig att tiden faktiskt används och att den används på bästa sätt för verksamhetens måluppfyllelse.
Reglerad arbetstid
Exempel på arbetsuppgifter som ska rymmas i den reglerade arbetstiden:
Vänligen,