Lön

Hej!
Jag har fått höra att man får 2 tusen mer, efter man har jobbar 3 år som lärare. Stämmer detta?
Majlinda

Kommentarer

  • Hej Majlinda, tack för ditt meddelande!

    Det finns inget centralt skrivet kring detta men kan finnas i enskilt kollektivavtal eller som ett lokalt avtal hos er. Här därför gärna efter med lokalt ombud, lokalförening eller er HR/Löne-handläggare, för att få mer lokal information.

    Vänligen, Jessica.
    Jessica
  • Hej!
    Hur går det med löneavtalet? Vad är procenten för i år? Jag arbetar som yrkeslärare och min skola är tydligen med i friskoleavtalet.
    Mvh
    Mariam
    Mariam
  • Hej Mariam, tack för ditt meddelande!

    I det centrala kollektivavtalet finns inget centralt angivet utrymme.

    Du kan höra efter med fackligt ombud på arbetsplatsen eller lokalförening hur det ser ut i er lokala lönerevision i år. Kontaktuppgifter: Kontakta Sveriges Lärare (sverigeslarare.se)

    Du hittar lönestatistik här:  https://minlon.sverigeslarare.se/

    Vänligen, Jessica.
    Jessica
  • Hej!
    Finns det  någon procentsats som gäller för årets lönepåslag? Finns det någon lägsta gräns eller gör rektorer som de vill? Jag fick en löneökning på 0,65%!!
    Maria
  • Hej Maria, tack för ditt meddelande!

    Ta kontakt med fackligt ombud eller din lokalförening i kommunen du arbetar för att få veta mer om er lokala lönerevision och budget för den i år. Kontaktuppgifter: Kontakta Sveriges Lärare (sverigeslarare.se)

    Vänligen, Jessica.
    Jessica
  • Hej!

    Jag har varit sjukskriven mellan augusti till 1 april. Inför lönesamtal har lönesättande person skrivit  "Vi för en dialog kring prestation utifrån lönekriterierna (bifogar dem)
    Du förväntas skatta din prestation under bedömningsperioden (som är mellan 31 mars -22 och 1 april -23) och ge konkreta exempel. Den slutliga löneökningen förmedlas som resultat efter förhandling för de som är anslutna till Sveriges lärare och i det lönesättande samtalet för oorganiserade.".

    Visst bör jag ha möjlighet till löneutveckling trots sjukskrivning. Jag har tidigare, samt efter att jag kommit tillbaks, tagit extra ansvar.
    H
  • Hej H, tack för ditt meddelande!

    Ja du har rätt till lönesamtal där arbetsgivaren ska skatta din arbetsinsats och motivera den nya lönen hen ger. Arbetsgivaren kan se över hur det såg ut innan sjukskrivningen och även efter och lönesätta utifrån det vid längre sjukfrånvaro.

    Vänligen, Jessica.
    Jessica

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.